Niet altijd rozengeur en manenschijn! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lien Vandevoorde - WaarBenJij.nu Niet altijd rozengeur en manenschijn! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lien Vandevoorde - WaarBenJij.nu

Niet altijd rozengeur en manenschijn!

Door: LienVdv

Blijf op de hoogte en volg Lien

03 April 2012 | Suriname, Paramaribo

Op mijn stageplaats ben ik iets ernstig te weten gekomen waar ik van verschoten was. Ik zal beginnen vanaf het begin.


2 weken geleden op een zondag voormiddag is er iets ernstig gebeurd. Een vader met een psychische beperking is til geslaan en heeft op 18 maart een vreselijke daad gedaan.
Hij heeft zijn vrouw, schoonzus en oudste dochter van 12 jaar vermoord. Dit is plaatsgevonden bij hun thuis. De jongste dochter van 6 jaar heeft zich tijdens het gebeuren verstopt.
De vader is vervolgens weg gerend.
Als ik me niet vergis heeft de grootmoeder (ik weet niet of het de moeder was van de vader of van de overleden moeder en haar zus) het huis gruwelijk terug gevonden. Echt erg!
De vader is zondag namiddag opgepakt. Een geluk!

De oudste dochter zat op de school schuin tegenover de Kennedyschool. Onze directeur is vroeger daar ook even directeur geweest, dus is de school gaan steunen. Bij ons op school werd er ook aan de gebeurtenis gedacht. De vlag werd half opgehesen en het volkslied werd niet gezongen, wel 'onze liever vader'.

Vorige week woensdag was het de begrafenis van de oudste dochter. Toen ik achteraf bij de directeur was, vertelde hij me over een tekening die de oudste dochter getekend had, 3 maand voor deze gruwelijke daad. Toen hij me vertelde dat de inhoudt van de tekening eigenlijk de gebeurtenis was die zich afgespeeld had. De gebeurtenis kon men zien op de tekening. Hij vertelde dat de dochter precies wist op voorhand dat dit ging gebeuren.
Ik verschoot er van dat hij dit vertelde en inderdaad in sommige tekeningen van kinderen kan men zien hoe het kind zich voelt ofzo, maar dit...
Iets daarna kreeg ik de tekening voor ogen. Ik was doodsstil. Ik kon mijn eigen ogen niet geloven.
De oma stond in het midden, met spinnen in haar haar en haar armen in de lucht. Op de grond waren twee plassen bloed getekend en nog spinnen. Rechts was er een spinnenweb met grote spin. Iets boven waren 3 personen getekend. Vermoedelijk zijzelf, haar moeder en haar tante. Links vanboven was er een skelet getekend, vermoedelijk haar vader. De daad was eigenlijk al van te voor getekend en niemand heeft zich vragen gesteld bij de tekening! Vermoedelijk zijn er waarschijnlijk nog al situaties voorgedaan in het huis met de vader en zat ze er mee in haar hoofd... Ik kon het niet geloven! Het was verschrikkelijk! Die dag heb ik geregeld gedacht aan de gebeurtenis en de tekening. Ik heb er over gepraat met verschillende personen. Ik kon er echt niet van over dat niemand de tekening had opgemerkt. Ja pas later, maar dan is het te laat…

Deze tekening was 3 maand voor de gruwelijke daad getekend. Wanneer iemand er zich vragen bij had gesteld, waarom ze zo een tekening had getekend. Zou heel het gebeuren misschien niet gebeurd zijn. Het feit dat ik de tekening met eigen ogen heb gezien, ga ik deze gebeurtenis nooit meer vergeten. Dus leerkrachten of wie dan ook, als een leerling of kind of cliënt zo iets tekent of iets vreselijk. Stel vragen bij tekeningen!!! Echt doen!!

Dit was ook een ervaring, wel iets minder leuk, en leerrijk. In theorie hadden we het al eens gezien en denk je er ook aan. Maar in praktijk is het choquerender als je ermee geconfronteerd word..

Ik wou jullie dit vertellen, zodat jullie ook letten op kleine details wat heel veel informatie kunnen geven over thuissituaties/gevoelsleven van kinderen, pubers,.... Het is hier gebeurd en het kan overal gebeuren... Natuurlijk hopen van niet!

Dikke bees van de dees!

  • 03 April 2012 - 10:16

    Jaja:

    Amai, heavy stuff ! Gebeurd jammer genoeg overal blijkbaar ... Het is inderdaad ook een ervaring, maar hopelijk eentje die je daar maar één keer moet meemaken. Hou je daar struis he, nichteke! En just "beep me up" when you need me ... XXX

  • 03 April 2012 - 16:31

    Lien Vandevoorde:

    Hehe, Thx! Het zijn dingen dat ik nog wel te zien of te horen ga krijgen in mijn richting. Die dag heb ik er veel aan gedacht, het was een choque. Nu is alles dik in orde met mij. Don't worry honney! I now I can count on you, thanx ;-) XXX

  • 07 April 2012 - 11:08

    Mojo:

    Eens terugkijken naar onze oude kindertekeningen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Lien

Actief sinds 17 Dec. 2011
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 56169

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 01 Juni 2012

Buitenlandse stage Suriname

Landen bezocht: