Blanche Marie - Moederval - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lien Vandevoorde - WaarBenJij.nu Blanche Marie - Moederval - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lien Vandevoorde - WaarBenJij.nu

Blanche Marie - Moederval

Door: LienVdv

Blijf op de hoogte en volg Lien

12 April 2012 | Suriname, Paramaribo

Blanche Marie was heel MOOOI, echt schitterend! Ik denk de grootste val/soula in Suriname.

Het was verlengd weekend, dus we konden langer genieten. We zijn donderdag 05-04-2012 vertrokken in de namiddag en zijn maandag 09-04-2012 nacht terug gekomen.
We waren met 35 personen, waarvan ongeveer 30 personen in een busje zat. Je kan u het al voorstellen dat klein busje zat echt letterlijk helemaal vol gepropt. :-)

Normaal ging het 4uur rijden zijn naar de tussenstop. Op de tussenstop zouden we dan slapen en de dag daarna rijden naar Blanche Marie. Het 4 uur rijden is uitgelopen naar 6uur ofzo. Alle sinds we zijn pas toegekomen rond 3uur 's nachts. We hebben onze hangmatten omhoog gehangen en ik ben als een blok in slaap gevallen.



Vrijdags ochtend werden we rond 8 wakker gemaakt om alles op te ruimen en te vertrekken. Berto (organisator van trip voor Blanche Marie) had een papegaaienslang gevangen. Een Papegaaienslang is groen en giftig. Berto is een vrij goeie persoon om bij u te hebben. Deze weet heel veel van slangen, weet waar ze ongeveer zitten en weet wat je moet als je ze tegenkomt of als je gebeten bent. Echt Jungle persoon.

We zijn terug met de bus vertrokken, 4uur rijden, naar de plaats waar de bus niet meer verder kon. Hiermee bedoel ik dat we op een punt kwamen waar het materiaal, gerief en de personen met de jeep/pick-up naar boven moeten vervoerd worden. Iets van een 15km SAFARI TOCHT.

De safari tocht was eerst fijn en lachen, dan regende het, nog steeds fijn, maar dan kwamen de varens met naalden, pijnlijk. Mijn lip en schouder lag wat open met schrammen. Schuilen en bukken was de boodschap! Soms werden we verrast door een spin die vanuit de bomen in de pick-up viel. Wat een zotte ervaring!
Uiteraard je kan het u al voorstellen, ik en blauwplekken... Jep jep, mijn linker heup heeft een grote blauw plek van tegen die baar van de pick-up te botsen, om u aan vast te houden.

Toen we toegekomen waren hebben we ik eerst Charlene haar arm verzorgd. Ik heb al haar splinters met een pincet eruit gehaald. Het waren er echt veel! Maar ik pruts graag, dus ik deed het met plezier :-D. Daarna zijn we gaan zwemmen, eigenlijk baden. We moesten opletten voor de harde stroming.
Toen de pick-up toekwam met ons gerief hebben we onze hangmatten omhoog gehangen.

’s Avonds ben ik stiekem met Boukje en Charlene naar dieren gaan zoeken/kijken. We waren nog niet echt vertrokken of we hoorden in de verte muziek. We zijn gaan kijken en dit was bij Chinezen die elk jaar in het verlengd weekend naar Blanche Marie gingen en gaan vissen. Ze stonden op het punt om hun netten en hengels te gaan uit zetten, dus we mochten mee. We moesten over een balkje stappen om over het water te gegaan. Toen ik op het balkje stond en ik scheen met de pillamp in het water, zag ik precies twee grote slangen! Ik verschoot!!! Ik zeg kijk kijk slangen!!! Ze zeiden me dat het sidderalen waren. Dus als ik toen gevallen was hadden ze me kunnen elektrocuteren!!! Zotjes!
Daarna hebben we nog wat gechilled bij de Chinezen. We werden goed verzorgd met eten en drinken, Heineken. (wat miste ik toen het Belgische bier).. ;-)




Zaterdag ochtend was Boukje en Ollie aan het kijken en wijzen naar de bouchies. Er zaten slingeraapjes. Foekoe loekoe japi japi! Woehoew japi japi no sjibri! :-D.
Ik en Boukje zijn direct naar het wegje naast de bouchies gegaan. Daar hebben we slingeraapjes gespot. Vervolgens gingen we verder door in het weggetje. We zagen nog een troepje slingeraapjes, nu met oranje sokjes. Op die plaats hebben we ook een papegaai gehoord, maar ik heb hem niet kunnen spotten. Achteraf ben ik te weten gekomen dat die grote rode en groene papegaaien bovenaan in de bomen zitten.
Nog iets verder in het weggetje hebben we grote brulapen gezien!!! Het was een grotere groep brulapen dan ik de vorige keer gezien had in Brownsberg.
De ochtend begon al goed!! Heel veel geluk gehad dat we de japi japis zagen! :-D

Toen iedereen klaar was om te gaan wandelen. Zijn we eerst naar een kleine val gegaan, stiekem kindersoula gaan zien en dan Blanche Marie. Vervolgens zijn we verder gegaan naar een verlengstuk van de Blanche Marie. De Blanche Marie zelf was fantastisch, echt de max! Zo Moooi!! Ik weet niet hoe ik moet beschrijven, dus kijk foto’s ;-) De Blanche Marie noemen ze ook de Moederval.
Na het verlengstuk dat we zagen van de Moedersoula. Zijn we nog gaan genieten van het uitzicht van Blanche Marie. Anderen zijn terug naar het gebouw gegaan waar we verbleven. Toen we terug waren hebben we gegeten.

We zagen dat de Chinezen (die we leerden kennen) met een luchtmatras in het water gingen. Uiteraard ik en Boukje we konden het ons niet laten en hebben gevraagd of we ook eens mochten :-D. Ollie had ons gezegd om het liever niet te doen, omdat het wild stromend water was, maar we hebben het toch gedaan. Het was veilig. De Chinezen hadden iets verder een touw gespannen in het water van de ene kant naar de andere kant. Hieraan moesten we ons vasthangen zodat we niet verder meer vaarden met de luchtmatrassen. Het was fijn, we hebben het twee keer gedaan. Vervolgens mochten we aan het touw gaan hangen, wel met een touw rond ons middel zodat we vast hingen en niet met de stroming mee konden. In het midden van de rivier was de stroming het hardst, echt zotjes! Wat een kracht dat het water heeft! Enorm zalig om dit mee te maken! :-D

In de namiddag zijn we nog even gaan chillen aan de Blanche Marie. Genieten van het uitzicht. ’s Avonds was het een feest. Iedereen was in de moed en het was ambiaans. Het was BBQ, Lekker! Ollie had piranha soep gemaakt. Ik had juist een stukje piranha en het was het hoofd. Daarvan heb ik het oog gegeten van de piranha. Grappig, en funny en onverwacht nog lekker. Gewoon vissmaak. Het wit bolleke was wel wat hard, taai, maja alles heb ik opgegeten :-D




Zondag zijn we met de boot gaan varen tot de Eldoraval. Dit was een soula dat helemaal doorliep naar boven toe. Het was glad om de stenen te beklimmen. Bovenaan de soula hebben we even gechilled aan een klein baadje. Toen we terug weg gingen en we waren beneden, gaf ik iemand zijn schoenen en uiteraard ik lag er --> dus een dikke blauwplek op mijn rechter prot. :-)

Beneden aan de boot kregen we de keuze: ofwel terug naar het kamp met de boot ofwel een wandeltocht in de bouchies naar het kamp toe. Jep jep ik koos voor de bouchies. Berto liep helemaal van voor en kapte de weg vrij met zijn houder. Het was fijn om gewoon in de wildernis te wandelen. We hebben spijtig genoeg geen dieren gezien. Maar geen getreur toen we terug waren van de wandeling, liep iedereen naar een bepaalde plaats. Daar lag een ANACONDA!!! ZOTJES!!! De Anaconda hadden ze per ongeluk gevangen. Deze was vastgeraakt in hun vissennet, waardoor ze de anaconda de kop moesten in slagen. Hij was 4m, ze zeiden dat het nog maar een kleintje was want normaal worden deze 20m. Oh Oh! Ze vertelden dat het een geluk was dat we deze hebben kunnen zien, want meestal zie je ze niet, ook de lokale bevolking niet. De Anaconda’s zwemmen in de rivieren (dus overal waar we al hebben gezwommen, OH OH, IiieuuWw Eeiiikkkk)

Iedereen wou op de foto met dat mega groot beest. Ik ben niet echt fan van zo een slangske. Gewoon al het gedacht dat de slang zogezegd dood was, bewusteloos ja, gewoon kop in geslagen en het tongske kwam er nog geregeld uit. Dus in mijn ogen kon da beest elk moment wakker worden en een beetje wurgen. Misschien overdreven, ma toch. Er hebben velen een foto getrokken met die anaconda op hun of in hun nek, iiieeeuuuuwwww… Ik krijg er terug rillingen van. Ik heb gewoon braafjes de staart vastgehouden op een afstand.

’s Avonds was het heel hard aan het regenen. We hebben onze bikini aangedaan en in de regen ons wat gedoucht. Vervolgens hebben we Borgoe en chips meegenomen en zijn we naar Blanche Marie gestapt. Wel een grappig uitzicht, zo in bikini stappen in de regen, hihi. Toen we aan Blanche Marie waren hebben we daar gechilled in de regen. Een heel fijn uitzicht. Het water was al wat gezakt waardoor je sommige stenen beter zag en de stroming harder was. Keplo (organisator, politieagent) kwam achter. Hij nam zijn klein geweer en gaf het aan ons allen. Ieder van ons heeft ermee mogen schieten in de lucht. Hoe zotjes was da wel niet!! Voor de eerste keer met een geweer geschoten, nice!

Toen we terug waren van de tropische buien wandel tocht. Hebben we ons klaargemaakt om op jachttocht te gaan, op zoek naar nachtdieren. Het was een fijne tocht, meer nachtwandeling dan jachtwandeling, maja we waren met te veel die wouden meegaan.. Helaas pindakaas niets gevonden van dieren .




Maandag moesten we terug naar Paramaribo, 8 uur rijden. De pick-ups moesten terug heen en weer rijden voor het gerief, materiaal en mensen. Telkens duurde het ongeveer twee uur tot de pick-ups terug boven waren. Ik en Boukje zijn met de laatste pick-up meegereden. Dit omdat we anders op een andere plek 2uur moesten wachten. Nu konden we nog eens in het water, chillen in de hangmat, zonnen in de zon en genieten van de rust en de warmte.

Ahja toen de pick-ups de tweede keer naar boven waren gekomen, hadden ze een bambi onderweg geschoten. Dus toen ik en Boukje achterbleven hebben we gezien hoe ze de bambi hebben gevild (hmm heb ik nog al gezien, niet echt een waw effect ;-) ). Toen ze aan de buik waren om alle darmen enzo eruit te halen…Bleek het dat het eigenlijk een mama’tje was. De bambi was zwanger, dus de foetus zat er nog in. Iets van een 5weken denk ik dat ze zeiden. Wanneer je schiet kun je niet weten dat die zwanger is, dus spijtig.

Toen we meereden met de pick-up konden we op een gegeven moment niet door. Er stond een jeep helemaal gekanteld, of toch bijna. Zijn rechter achterband zat helemaal in een put en kantelde die richting uit. In de jeep zaten Belgische personen, jaja en echt close Belgische buren, Steenhuffel, Londerzeel. Alleja den band was er direct. :-D

Er was 1 iemand, Tina, ze had een hersenschudding. De chauffeur had gezegd hou je goed vast, dus ze houdt zich vast, ma opeens kantelde die jeep zo wat en ze vloog naar de andere kant van de jeep, met haar hoofd tegen de zijkant. Dus een serieus hersenschuddingske en ze had ook last in haar nek. Alleja om het kort en bondig te zeggen: Onze chauffeur heeft den andere jeep eruit gehaald, de jeep had scheve wielen, wilt nog eens proberen door het moeilijk stukje te geraken, het lukt niet, hij valt stil, auto wil niet meer starten, pick-up geprobeerd om de jeep voort te trekken, gaat niet, de riem kast steeds opnieuw. We hebben Tina meegenomen naar Paramaribo, voor Belgische buur gezorgd, veilig thuisgebracht.

Hoe is het afgelopen met de anderen die in de jeep zaten?: ze hebben wat geslapen in de jeep, niet veel, zijn verschillende keren nog stil gevallen, nog problemen gehad en gaan nooit meer met die touroperator nog tours doen.

Met de bus is het degelijk 8uur rijden, maar met de pick-up ging het veel rapper. We hebben er ongeveer 6uur overgedaan om van Blanche Marie te rijden naar Paramaribo. We waren pas rond half 2/ 2uur ‘s nachts thuis. Tijdens de 6uur rijden hebben we twee keer gestopt. Bij de eerste stop hebben we met het geweer van Ollie mogen schieten. Dit is een jachtgeweer van groter kaliber. Het was dus een serieuze terugslag, wees gerust ik ben ni weggevlogen.

Toen we terug thuis waren, ben ik als een blok in slaap gevallen!
Sieriebie sweetie! :-)
Me loboe you honney's!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Lien

Actief sinds 17 Dec. 2011
Verslag gelezen: 1238
Totaal aantal bezoekers 56161

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 01 Juni 2012

Buitenlandse stage Suriname

Landen bezocht: