Tropische jungle! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lien Vandevoorde - WaarBenJij.nu Tropische jungle! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lien Vandevoorde - WaarBenJij.nu

Tropische jungle!

Door: LienVdv

Blijf op de hoogte en volg Lien

28 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

Beste mensjes van het thuisfront!

Dit weekend zijn we naar Bronsberg geweest. MOOOIII!!! Niet te geloven hoe mooi de uitzichten hier kunnen zijn!
Vrijdag zijn we vertrokken om half 3 met een busje en 2 jeeps. We hebben ongeveer een 1u30 of 2u30 gereden. Het laatste stuk, was echt klimmen met de jeep. Dus iedereen (ongeveer 15personen) zaten verspreid in de 2 jeeps en zo naar boven gereden. Het waren juist een paar serieuze tropische buitjes geweest, dus goed glad, dus spannend!!! Geraken we de berg op ja/nee, gaan we naar beneden schuiven ja/nee... Oh oh :-)
Voor die Surinaamse mannen was het ook spannend, ma geen enkel probleem. We zijn 1 keer moeten uitstappen, ma we hebben niet moeten duwen ofzo :-D

Toen we boven waren hebben we onze hangmatten omhoog gehangen en hebben we gegeten. 's Avonds hebben we gezellig bij elkaar gezeten en daarna geslapen in de hangmat. Ajah ik en Boukje waren naar de WC gegaan en ook stiekem op zoek naar beesten, hihi. We waren aan het schijnen met ons pillamp en opeens dook er iets de bosjes in, spannend! Toen we het zeiden tegen Ollie, zei hij dat het een konijn kon zijn (Hier een konijn is een soort grote cavia achtig dier).

Volgende ochtend zijn we te voet vertrokken in de jungle naar Irene val en Leo val.
Ajah om eventjes uit te leggen waarom ik nu Tropische jungle schrijf als tittel: tijdens de andere trips zaten we in Savanna jungle en nu in Tropische jungle. Het verschil is dat Tropische nog meer dicht bebost is. In tropische heb je ook nog meer verschillende beesten, dus ’s avonds veel verschillende geluiden (fijn om naar te luisteren). We hebben de kammie kammies gezien, dit is een soort van vogel, stapt op 2 lange poten, heeft een langere nek, is zwart en heeft grijze vleugels. Vele verschillende kikkers met felle kleuren. Brulapen,...

Om naar de vallen te stappen is het eerst vooral naar beneden gaan van de Bronsberg. Onderweg stappend naar Irene val hebben we brulapen gezien! Echt de max!!!
De Irene val was mooi! We zijn direct onder de val gaan staan in onze bikini. Goed cool water, zeker verfrissend na een bezwete tocht :-). In het riviertje waar het water wegstroomt ben ik met Bana op zoek gegaan naar krabben en garnalen. We hebben 1 garnaal gevangen en 4 krabben (geen monsters zelle ;-) ).
Na vele fotoshots zijn we een klein stukje terug naar boven gestapt en zo naar Leo val. De Leo val is meer lang en smal tegenover de Irene val. Heeuuummm doet me denken aan iemand... :-D
Aan de Leo val hebben we ook fotoshots gedaan en vervolgens terug gestapt naar ons slaapplaats.

Als we terug aan de slaapplaats waren hebben we gegeten en ons gerief opgeruimd. Toen we aan het opruimen waren, riepen sommigen dat er brulapen in de bomen hingen. Het was echt geweldig! De apen passeerden in de bomen ongeveer op een 15 a 20 meter afstand. Echt de max! Met zo van die kleine baby brulaapjes. Schattig!!

Toen de apen weg waren zijn we in de jeeps gesprongen en zijn we vertrokken naar Sto eiland. Toen we toekwamen op Sto eiland had ik helemaal niet gedacht dat het de rivier was met die boompalen. Ik dacht WAW en WOW dat is hier! Wat een verassing! Echt super mooi uitzicht, ni normaal!
Vroeger was Sto eiland een dorp, maar doordat ze een stuwdam hebben gemaakt, is het dorp ondergelopen. De bomen zijn de overblijfselen in het water van het dorp. Misschien heel diep onderwater kunnen ook wel nog huisjes zijn, ma da weet ik ni. Ik zal het eens aan Petje vragen (hij heeft daar tot 25meter diep gedoken). Hier was het water helder.
Aan de zijkant heeft het water maar een hoogte tot aan de knieën, als je echt verder gaat in het water is het dieper. Wat zotjes is, is dat water daar warm is. Er is geen stroom in het water, waardoor de warmte ook blijft in het water.
Die avond hebben we BBQ gegeten en Irene haar verjaardag gevierd.
Wanneer we 's avonds in het water gingen en we bleven in het water zitten, werden we geprikt door garnalen. Hinderlijke beestjes..

De volgende dag hebben we genoten van de zon, warmte en alles er op en eraan. Ollie en Mejo waren vissen aan het vangen. Ze hadden niet genoeg aas meer, dus ik ben kleine visjes beginnen vangen :-D. Ik moest met een ronde rieten mand in het water gaan zitten en vervolgens wat brood in de mand doen. Wanneer de visjes boven de mand zwommen, moest ik de mand omhoog doen en dan zat er misschien een visje in. In totaal heb ik er 12 gavangen, dus nog redelijk goed :-D
Uiteraard moest ik geduld hebben en stil blijven zitten in het water: gevolg: rug was verbrand: Woeps!
's Avonds hebben we nog gezellig aan het kampvuur gezeten.



Vandaag heb ik mijn tussentijdse evaluatie gehad met mijn stagementor van de Kennedyschool. Alles was dik in orde! Veel goeds gehoord.

Hihi een leerkracht had me gezegd dat ik hier moest blijven zodat het proces verder kan opgevolgd worden... Mah mijn zusje, familie en (Droeshoutse) vriendjes achterlaten... Don't Worry ;-)

xxx

  • 28 Maart 2012 - 06:44

    Maria:

    dag lien we zien en lezen dat je er een prettige tijd meemaakt echt super;wij hebben hier zaterdag ook wat meegemaakt onze elwyn in kleine vijver gevallen ,vake heeft komen helpen om hem er uit te halen,het gevolg met ziekenwagen naar ziekenhuis been op twee plaatsen gebroken,maandag geopereerd wanneer hij naar huis mag weten we nog niet ;tzal zeker al zestal weken met krukken huppelen zijn,lien hou je goed dikke knuffel maria

  • 28 Maart 2012 - 18:39

    Lien Vandevoorde:

    @ Maria: Ja ik heb het gehoord van de mama en de papa op skype. Azo zotjes! Is da ouderdom of broose beentjes of gewoon ongelukken ik snap er niks van? :-D
    Het is te hopen dat hem snel terug mag naar huis, dan kan je hem goed verzorgen ;-) Een zestal weken met krukken, dan ben ik al bijna terug...Ola...

    Alle sinds het is ni te geloven e wat een klein vijvertje kan doen...sjongejonge ni te geloven!
    Maria verzorgd uw ventje daar maar goed, veel moed inspreken en geeft hem daar maar ne mega dikke beterschaps knuffel van me (ma ziet da ge hem gene zeer doet e, dus een voorzichtig knuffelke ;-) )
    Dikke bees voor mijn buurvra ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Lien

Actief sinds 17 Dec. 2011
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 56162

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 01 Juni 2012

Buitenlandse stage Suriname

Landen bezocht: