Eerste trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lien Vandevoorde - WaarBenJij.nu Eerste trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lien Vandevoorde - WaarBenJij.nu

Eerste trip!

Door: LienVdv

Blijf op de hoogte en volg Lien

29 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Hey sjoekes,

Vorige week,... is weeral voorbij...
Ik ben elke ochtend mooi naar de stageplaats gegaan. Ik ben begonnen met gesprekken. Met elke leerkracht heb ik een individueel gesprek gepland. Het zijn er wel veel.
Vorige week heb ik verschillende gesprekken gehad en deze week heb ik er nog enkele. Deze gesprekken houden in dat ik de leerkrachten op de hoogte breng van: Wat houdt nu eigenlijk een handelingsplan in? Waarvoor is dat eigenlijk functioneel?... Ik breng hun niet alleen hun op de hoogte maar stel ook vragen over de school, over wat hun noden zijn qua informatie voor hun, wat de noden zijn van de dove en slechthorende leerlingen, wat er al was van testen, contact met ouders en internaat,... Dus om het heel kort te zeggen: een analyse om het handelingsplan kwalitatiever te maken.

De gesprekken zijn allemaal al goed verlopen. Ik ben echt tevreden dat ik deze gesprekken aan het doen ben. Ik heb zo niet meer het gevoel dat ze denken: "Wat komt die hier nu eigenlijk doen?" Ik zie veel motivatie van de leerkrachten en heb het gevoel dat ze achter me staan en er een goede samenwerking gaat ontstaan in de toekomst. --> Super nice!!!


In de namiddagen heb ik gewerkt aan stage, aan school, naar het centrum geweest,... Het centrum doet me nog steeds verbazen van de verschillende geuren die er zijn: eten, vis, een fris windje, pis, vuilbakken,...
Ik ben een hangmat gaan kopen in het centrum, want..... het EERSTE tripke in het binnenland en daar moesten we slapen in een hangmat :-D
Het tripke was in Ajo (Ik hoop dat ik het zo moet schrijven)
We zijn zaterdag vertrokken. Toen we toegekomen waren hebben we de boot van Petje in het water gelaten. We zijn gaan varen op de rivier en hebben rond gekeken waar we de visnetten neerplaatsen. Wanneer we een plekje gevonden hadden moesten we nog stokken hebben. Bana (broer van Petje) hing in de bomen en kapte stokken. De Bana-aap :-)
Vervolgens zijn we de netten in het water gaan hangen en dan was het hopen dat er de volgende ochtend veel visjes in vast gingen zitten.
We hebben nog eens rondgekeken achter kaaimannen, maar we hebben er geen gezien :-(

We zijn terug naar ons plaatsje gegaan waar we gingen slapen. Daar hebben we ons hangmatten omhoog gehangen en geaperitieft . We kregen allen goesting om te gaan zwemmen, dus hebben we dat ook gedaan. Eerst verschillende keren gevraagd of dat er geen kaaimannen of pyriana's in het water waren. Natuurlijk zitten er, maar niet echt dicht aan de kant waar we zwommen. Wat er wel soms voorbij zwom waren lege flesjes, takjes en blaadjes.
Na een heel lange tijd in het water te zitten, hebben we nog wat gechilled en vervolgens gaan slapen in ons hangmat. Echt super goed geslapen, tot als Loit de bomen begon te zagen. Het waren denk ik echt super dikke bomen. Haha en zijn hangmat was naar beneden gevallen als hij erin lag :-D

Zondag ochtend moesten we vroeg op, want we moesten ons netten met visjes binnen halen. Ik denk dat we iets van een 20 a 25 vissen hadden. De grootste vis was ongeveer een 30-40cm. Ik heb mee de vissen uit de netten geholpen. De vissen zaten helemaal in het net verwikkeld, dus niet gemakkelijk om een vis uit de knoop te halen. Als een draadje de schub van de vis pijnlijk raakte, had ik direct al medelijden met de vis. Gevolg ik deed de draad heel voorzichtig van rond de vissen :-)

In de namiddag zijn we met den jeep rondgereden in den jungle, op zoek naar dieren. Ik hoopte dat ik een aapje ging zien, maar helaas toch niet. Opeens stopte Loit en ze zagen een tijgervogel, hierop zou Petje schieten, maar zijn geweer begaf het. We zijn dan naar een kreek gegaan. Dit was echt zalig genieten: een snelle stroming van het water, eten (Duck en krab), linianen waar we in geklommen hebben en soms naar beneden zakten. Boukje was even Jane van Tarzan geworden. Er was een Surinamer (+ 50jaar) die een Belgische vrouw wou, dusja NOOOOTTT. Ik ga niet zijn Belgische vrouw worden :-).
Hihi toen we in de kreek zaten, voelden we kleine beetjes in onze benen. Het waren kleine krabjes die aan onze billen kwamen pietsen of bijten, alle sinds het prikte :-)

Vervolgens terug naar het kamp/dorpke waar we verbleven. Daar hebben we gegeten en heb gitaar gespeeld met de persoon die de leider is van het kamp.

We hebben nog gechilled, genoten van de zon,... en ik zag zo rood als een kreeft, maar dat is nu mooi verkleurd :-D hihi

Ik ben nu echt moe’kes, dus ik ga vanavond vroeg in mijn bedje kruipen ;-) See you schatjes van pattatjes! XXXXXX....


  • 29 Februari 2012 - 17:49

    Lien Vandevoorde:

    Vandaag heeft het al serieus geregend. Wanneer ik van mijn stageplaats naar huis moest rijden met de fiets, waren er soms plassen tot aan de pedalen! Straten verstopt onder het water, vooral binnenstraatjes. Sommige huizen hun oprit stond er water tot aan hun voordeur, dus moeilijk om naar binnen te gaan ofwel ja op blote voeten :-)

    Vandaag een complimentje gekregen van mijn stagebegeleider/Directeur dat ik hard werk! Woehouw!!!

  • 01 Maart 2012 - 10:36

    Va:

    goe jong, doe zo maar verder, ge zijt goe bezig.

  • 01 Maart 2012 - 18:31

    Jessica:

    Ja watte Lien, ik dacht da gij na Suriname ging, ma ge zit da precies in één of ander paradijs waar het een beetje veel regent wel:-D! Hier ist minder paradijs, allé ja vorig weekend wast op het einde wel een soort van paradijs een opluchtingsparadijs:-), tfeestweekend is achter de rug en ik mag vaststellen dat het toch wel een beetje heel dik geslaagd is:-)!! We wouden u er graag bij, we hadden het idee om u te videofacebooken ma zonder internet is da nogal moeilijk:-p.. We moeten echt nog is met elkaar videotelefoneren, dan kunde nog ewa meer Surinaamse verhalen vertellen:-), hopelijk tot snel!

  • 03 Maart 2012 - 20:48

    Pieter En Ieme VR:

    Je meter Gabriël (en nonkel Jean)hadden gezegd dat ik je kon terugvinden op internet... Wel straf : iemand van 88 jaar die tegen mij moet zeggen da ge kunt berichten sturen!!! Zij kan zelfs al skypen. Zo te zien is het daar geweldig. Houden zo, werk nog goe en geniet ervan!!!
    P.S. Ieme hoopt wel da ge meegaat op kamp...

  • 04 Maart 2012 - 18:47

    Zwanson:

    Hey Lien!

    hier heeft het vandaag ook goe geregend. het was bosspel op de Kasjee, maar als échte Kasjee'ers zijn we d'ervoor gegaan en hebben we keineig in de modder gespeeld en ons goe geamuseerd! we missen u heel hard! we hadden wel een beetje schrik toen er ineens 2 flikkenotto's achter den tractor reden met al de leden in :s :s Maar ze hebben ons met rust gelaten (twas koers) Chancken! We miss you!!
    Dieter en ik hebben deze week zelfs alletwee over u hetzelfde gedroomd! Da ge ineens op de kasjee stond, omda ge ons te neig miste en dan afgekomen waart van tzjakamakka en u Tzjakammakka meehad :d (da laatste is wel ni waar). Binnen 88 dagen komt de droom gelukkig uit!!

    See ya!

  • 06 Maart 2012 - 20:35

    Lien Vandevoorde:

    @ Jessica: Ik heb al vele goede reacties gehoord over het feestweekend. Dus super goed gedaan e KSJ!!!

    @ Pieter en Ieme: Jaja zijt maar zeker dat ons meter een straffe madam is. Een beetje skype, bloggen, digitale tv,... Echt wel een moderne meter :-) En nog wel een schatje van een pattatje :-D Pieter geeft ze daar maar een goed nekmassage, hehe.
    Ieme ik ga sowiso mee op kamp. Zeker weten ;-) Dat zou ik niet over mijn hart krijgen om dat te missen!

    @ Zwan: Zuwizu goe weet of geen goe weer, een goe vettig bosspel is ook eens fijn ;-). Ik mis ulle ook zelle, voor je het weet sta ik terug in de lokalen en idd dan met mijnen Tjakamakka :-D

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Lien

Actief sinds 17 Dec. 2011
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 56166

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 01 Juni 2012

Buitenlandse stage Suriname

Landen bezocht: