Van ma tot vrij! De tijd kruipt hier rap vooruit! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lien Vandevoorde - WaarBenJij.nu Van ma tot vrij! De tijd kruipt hier rap vooruit! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lien Vandevoorde - WaarBenJij.nu

Van ma tot vrij! De tijd kruipt hier rap vooruit!

Door: LienVdv

Blijf op de hoogte en volg Lien

19 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

MAANDAG
Stage loopt goed. Ik heb een super hoofdkleuterleidster leren kennen. We hebben dezelfde visie, kind staat centraal, werken met de krachten en de mogelijkheden van het kind,...

s' Avonds had Petje een scheidsrechterstraining in een stadion. Ik en Boukje mochten meegaan en hebben toertjes gelopen en wat opwarmings-voetbal-shot-dingskes gedaan. Vervolgens zijn we naar een voetbalplein gegaan waar Loit een match zou spelen. Loit had ons beloofd dat we even mee mochten spelen en jaja we hebben meegedaan! Voor we begonnen had het juist heel hard geregend, dus het plein was goed nat. Ik had al een voorgevoel dat ik in de match zou vallen met mijn platte schoentjes.
De tweede helft ging beginnen, Boukje en ik kregen een T-shirt toegegooid (veel te groot) en hop wij het plein op. Het plein was niet zo nat dan dat het eruit zag.
Op het plein dacht ik "Oh Oh": tussen al die Surinaamse voetballers, niks van voetbal kennen,... Mah don't worry, het verliep vlotjes. Soms wist ik niet goed wat ik moest doen, waar ik moest staan of wat er gebeurde (vooral als er iemand een fout had).
Nog niet lang bezig en het begon te regenen, niet zomaar een regen buitje maar echt gieten en gieten. We waren doorweekt en het plein was een moddervoetbalplein! Blijven gaan was de boodschap. Surinamers zijn geen mietjes dat een match uitstellen ofzo :-D hihi.
Wat een ervaring!!!
Aja en euhmm.. Ik ben ni gevallen, wel veel geschoven.


DINSDAG
In de Kennedeyschool deden ze heftig mee met valentijn! Alles was versiert, iedereen zegt "Happy Valentijn", we kregen snoepjes en ik heb een roosje gekregen: echt super!

Overdag heb ik voor het school gewerkt. Uiteraard in het zonnetje.

's Avonds zijn we met 20 meisjes en 1 jongen gaan eten in Dumpling. Het was gezellig, nog wat nieuwe mensen leren kennen,... wel spijtig dat ze mijn ribs vergeten waren, maja wat wil je me zo een grote groep. :-D


WOENSDAG
Woensdag was een chill dagje. Op stage heb ik vooral zitten scannen en testen aan het opstellen.
Als ik thuis kwam, heb ik met Claudia (Belgische huisgenoot) zitten praten, computeren, werken voor school en geskyped met de mama, papa en zuske.
Normaal was er een plan om met Lize en Margot naar het centrum te gaan en stiekem ook naar de muziekwinkel Cheung :-D. Het begon te regenen in de namiddag dus is het plannetje niet doorgegaan.


DONDERDAG
In de namiddag had ik een supervisie gesprek met mijn stagebegeleider van uit België. Alles verliep vlotjes, behalve dat het internet soms uitviel. Op mijn stage zou ik even mijn remmen moeten gebruiken en een stapje terugzetten: misschien te enthousiast en direct van slag willen gaan.

's Avonds zijn we gaan eten: rotie met kip: lekker pittig. Ik heb hier voor het eerst een Baka Bana gegeten! (gebakken banaan in deeg) Super lekker!!! En zeker met pindasaus! Toen we weg gingen zag ik dat er in de uitstaltoog kippenpoten lagen die je kon eten. Volgende keer proberen of niet... :-S Wie weet als ik in een zotte bui ben :-D

Hoogtepunt van de dag: Ons meter en peter op skype gezien!


VRIJDAG
Het was carnaval op mijn stage. Ze hadden voor het eerst een stoet gedaan (enkel Kennedeyschool, zoals wat we deden int scholeke van Droeshout :-D). De kinderen vonden het echt fijn. Er zijn verschillende leerlingen de directeur en leerkrachten gaan bedanken met hun duim in de lucht.
Rond 12u hadden de leerkrachten eten voorzien voor de leerkrachten, directeur en stagairs. De sfeer dat er heerste was de max. De collega's komen heel goed met elkaar overeen. Veel gelachen!

In de namiddag kon ik het me niet meer laten en ik ben naar de muziekwinkel geweest. De gitaren stonden wat vals en sommigen hun snaren zagen er zeker niet echt nieuw uit. Ik ga nog eerst is goe nadenken of ik wel een ga kopen of niet. Eerst nakijken in verband met het vliegtuig enzo...
Allesinds ik heb toch effe kunnen spelen :-D

's Avonds zijn we met heel de company en taxichauffeur Chico naar Castello geweest. Dit is een Braziliaans uitgaans club. Toen we door gingen naar huis, alleja naar het hotel/verblijf van Jules en Josefien. Daar zijn we nog in het zwembad gesprongen en hebben de zonsopgang gezien :-D


ZATERDAG
Dolfijntjes gezien!!! Dit was in de Commewijne. Ik dacht dat we maar een paar dolfijntjes gingen zien, maar het was soms de ene achter de andere. Ze kwamen nieuwsgierig kijken of sprongen in de lucht. Echt schitterend!
Het trekken van een foto was wat moeilijker. Je moest heel snel zijn of gewoon blijven proberen. Ik heb dan gewoon maar een filmpje gemaakt en het is echt geslaagd! We hadden heel veel geluk met het weer, dus echt wel genieten.
We zijn vervolgens naar een klein dorpje gevaren: 'Rust en Werk'. Dit staat voor 8 dagen werken en 7 dagen rust. Het is een dorpje met plantages, suiker en koffiebonen.

's Avonds zijn we met zen allen eten gaan halen en op ons terras komen chillen.


ZONDAG
Lekker uitgeslapen. Nu mijn blog aan het bijwerken (was wel eens nodig). Straks bloggen, facebook, werken voor school, was doen, kamer kuisen,...

Vanavond is hier ergens carnaval. Normaal wordt carnaval hier niet gevierd, maar doordat hier veel Brazilianen wonen wordt het wel gevierd. Dus we gaan vanavond eens gaan kijken ;-)
Toch nog een beetje carnaval meemaken :-)
Thuisfront: Viert carnaval daar nog maar is goed vanavond in Oalsjt! ;-)


PS: Denk aan jullie!











  • 15 Februari 2012 - 18:30

    FiFi:

    Je hebt daar al goe uwen draai gevonden lees ik. Geniet er maar van. Dit weekend Carnaval Aalst, 't zal weer afzien worden. Ik zal aan u nekeer denken als ik op de markt sta. Dikke bees en tot één dezer.
    Ps We missen a op den djembee...

    FiFi

  • 18 Februari 2012 - 00:03

    Bol En Nico:

    Wij zijn nog steeds diep bedroefd maar tegelijkertijd hoopvol wachtend op je komst!Sinds je hier weg bent voelen we ons ook een beetje verweesd.We hopen dat je ginder gastvrij bent, doch niet te ontvankelijk kwestie van het ginder ewa proper te houden.
    Zijn er ginder ook pompiers en zijn ze ook zo sexy als hier? Nico:"Stomme pompiers"
    Bol excuseert zich voor de afwezigheid op uw afscheidsfeestje wegens protocol.
    xxx
    Nico:"We love you longtime send me more money , cellphone is broken quick,quick..."

  • 19 Februari 2012 - 18:37

    Lien Vandevoorde:

    Hehe zalig berichtje! Miss you boy's!! Nog ni echt sexy pompiers gezien, ma ik dacht dat er maar ene sexy pompier bestond? :-D hehe
    En euh Bol, Tis ie met twee vingers in de neus é :-D

    Nico ik denk dat je wat aan het straat zal moeten gaan staan voor wat geld :-D
    Hoe is het met Riksken?

  • 19 Februari 2012 - 21:41

    Johan En Martine Del:

    Beste Lien,

    Heb je verslagje gelezen (t is daar precies

  • 19 Februari 2012 - 21:41

    Johan En Martine Del:

    Beste Lien,

    Heb je verslagje gelezen (t is daar precies

  • 19 Februari 2012 - 21:41

    Johan En Martine Del:

    Beste Lien,

    Heb je verslagje gelezen (t is daar precies

  • 19 Februari 2012 - 21:41

    Johan En Martine Del:

    Beste Lien,

    Heb je verslagje gelezen (t is daar precies

  • 19 Februari 2012 - 21:41

    Johan En Martine Del:

    Beste Lien,

    Heb je verslagje gelezen (t is daar precies

  • 19 Februari 2012 - 21:42

    Johan En Martine:

    was niet volledig is daar precies wel leuk...dit weekend feest KSJ zullen zeker aan u denken!

  • 19 Februari 2012 - 21:44

    Els Berghman:

    Lien, ik lees hier met veel plezier je reisverslag over het reilen en zeilen in de Frangipanne-straat ;o))
    Geweldig trouwens en je brengt een stukje Suriname in het subtropische Lebbeke !!
    Ferme foto's met de dolfijnen en het is duidelijk dat je daar al vollen bak ingeburgerd bent. Hebben ze daar ook witte wijn of moet je cola drinken ? Take care Lienemieeee en tot skype

  • 20 Februari 2012 - 08:09

    Jessica:

    Hééééééy Lienemienos
    Sorry da ik ni vroeger iets gepost heb, maar ik ik heb eindelijk rustig de tijd kunnen nemen om te lezen wa ons Lien daar allemaal uitsteekt in da veel te warme land, waardoor gij veel te bruin ga worden en ik veel te jaloers op ga zijn:-D! Zo te zien in het begin een beetje spanning, maar alles lijkt goed te gaan nu, zo te lezen is het daar echt geweldig. Leuk om te lezen da ge et daar zo naar uw zin hebt, nu ja hopelijk ni te veel, da ge nog naar huis wilt komen, want 4 maand zonder Lien kan ik nog aan,ma durf het ni langer maken é of ik kom a daar persoonlijk hale:-p in uw franchipanestraat! En get gelijk den tijd gaat idd vooruit, tis dit weekend al feestweekend, streeess, thope dat alles goe komt, thop e dat rap blijft gaan dan zeje rap terug thuis. Lientje kga vanaf nu zoveel mogelijk is kome kijke op u Blog om u avontuurkes bij te houden, geniet er nog dik van en weet we denken aan jou

  • 20 Februari 2012 - 20:01

    Lien Vandevoorde:

    @ Martine en Johan: je moet maar ene keer op "reactie plaatsen" duwen he :-D. Ja inderdaad dit weekend feestweekend van KSJ. Ik heb er ook al enorm veel aan gedacht, spijtig dat ik het ga missen. Jullie gaan niet alleen denken aan mij, maar ik vooral ook aan jullie ;-). Geeft die leiding daar ma allemaal ne mega dikke knuffel, want ze hebben er enorm veel tijd en zweet in gestoken.

    @ Bergie: Fijn dat mijn blog meevalt om te lezen ;-). Ik zou graag meer foto's erop willen zetten, maar het duurd echt super lang tot ze geupload zijn. Ik zal bij elk verslag/uitstap een paar foto's erop zetten ;-) Ik zou graag ook foto's willen tonen van mijn stageplaats, ma ik ga het niet doen, want ik heb nog geen toelating gekregen.
    Awel Bergie ik heb hier nog geen wijntje gedronken. Wel heel veel water en lekkere fruitsapjes, ook Parbo en Borgoe met cola :-D Nieuwe ontdekking hehe

    @ Jessie: Geen probleem sjoe, ik begrijp da wel en nu zeker met het feestweekend. Jullie zullen da wel goed doen, ik voel het. Ni te veel stress voor hebben, da komt zuwizu in orde. Altijd kan er wel iets vergeten worden, ma da kan altijd gebeuren. Ik denk veel aan jullie en het feestweekend, hopenlijk helpt dat wat ;-)
    Hehe Jessieman ik kom zeker en vast terug naar huis. Ulle achterlaten??? ZOT nooit van mijn leven! Kheb het alen gezegd e dat da snel voorbij zal gaan :-D. Iedereen heeft vanalles te doen en de dagelijkse dingen gaan gewoon door. Voor da je het weet race ik terug rond in Droeshout City met den tinkiewinkie-swing-car :-D

    @ Allen: Ik denk sowiso ook aan jullie en ne mega dikke knuffel!!!
    Aja iedereen dat naar het feestweekend gaat: Geeft die medebegeleiders van me daar maar ne stevige dikke knuffel, want ze hebben het verdient! Ge moogt ze gerust ook een vettige bees geven, ge weet wel hoe :-D hihi xxx

  • 21 Februari 2012 - 09:51

    Jaja:

    Wat doe je dat daar goed Spinnekop !! Genieten, genieten, genieten ! Ik kan het zelfs al een beetje verdragen dat je over de zon en de warmte klapt ... Al ben ik ook zeer verheugd dat het daar ook wel een stortregent ;)
    DIKKE VETTE BEES !

  • 22 Februari 2012 - 10:57

    Zwanson:

    O my god, ik krijg ier al de tranen in mijn ogen ask u blog lees, twas al efkes geleden wegens oalst carnaval en fw :p
    Hopelijk ziek u donderdag via video-conference:p want ik heb veeeeel te vertelle ze :p feest ze!

  • 25 Februari 2012 - 21:34

    Stien Vdv :

    HIER BEN IK NU !

    Ik ben juist terug van sneeuwklassen.
    Aleja juist, kom laat maar...
    merci voor u berichtjes, de leden van KSJ vonden het Suu...per cool !

    Stien
    PS: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    dit blijft onder ons ;)

  • 28 Februari 2012 - 20:00

    Van Veerle En Erik:

    Hallo Lien,

    bedankt voor je bericht op sneeuwklassen. Geweldig om post te krijgen vanuit Suriname. Al mijn collega's wisten het daar wel.
    Zo te lezen, ben je daar wel hard aan 't werken voor 't school, maar heb je tussendoor toch ook nog even tijd voor ontspanning. Doe zo voort.

    Dikke kus van ons allen.

  • 29 Februari 2012 - 00:52

    Lien Vandevoorde:

    Hihi echt fijn om al die reacties te krijgen.
    Jaja ik ben terug gebruind e, maar het is hier weer serieus aan het regenen.
    Voor de berichtjes van sneeuwklassen: Ik heb dat met plezier gedaan. Eerst eentje naar Stien en daarna kon ik het me niet laten om er nog te sturen :-D
    En Stien Pppssssttt...X een bees terug :-D

    Stage wordt gedaan. In de namiddag moet ik me wel verplichten om te werken voor school, want het is moeilijk om eraan te beginnen met dat warme weer en ja gewoon in het algemeen Suriname. Chilliewillie is het perfect woord hier :-D
    Ontspanning is voor 's avonds en in het weekend ;-)

  • 08 Maart 2012 - 10:21

    Els:

    Hey! Amuzeer u daar en het ziet er volgens het verslag en de foto's echt leuk uit en lekker warm :-) groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Lien

Actief sinds 17 Dec. 2011
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 56172

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 01 Juni 2012

Buitenlandse stage Suriname

Landen bezocht: