Nieuw verblijf - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lien Vandevoorde - WaarBenJij.nu Nieuw verblijf - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lien Vandevoorde - WaarBenJij.nu

Nieuw verblijf

Door: LienVdv

Blijf op de hoogte en volg Lien

08 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Eerst en vooral zal ik vertellen dat het allemaal een misverstand was en dat alles in orde aan het komen is. (kan je lezen in vorig verslag bij reacties)

Vandaag heb ik de eerste keer een bus genomen,nu eigenlijk al gisteren :-). Het busje is echt een ervaring! Zo een klein busje waar je denkt hier kan maar max 15 personen in. Nee nee hier kunnen zeker 20 personen in. In het gangetje van de bus kan er nog een extra zitje om geplooid worden. De muziek staat luid en geloof het of niet, maar het is echt nog goeie muziek :-D. Ik dacht eerst dat ik alleen Surinaamse muziek ofzo ging horen, maar nee nee integendeel ;-). (en daarbij de muziek van hier is ook dik in orde :-D )

Op de bus heb ik een vriendelijke oude Surinaamse meneer leren kennen, Gilles. Deze persoon was precies een gids in het centrum Paramaribo. Hij heeft me de weg gewijsd naar het kantoor Stichting Projecthulp Suriname (waar mijn contactpersoon Vidya zit). Vidya heeft alles goed uitgelegd en morgen, dus eigenlijk vandaag, zijn we naar mijn stageplaats gegaan voor de eerste kennismaking en mijn opdracht te bespreken.

Vervolgens op 07/02/'12 (gisteren) heb ik 3 Nederlandse meisjes leren kennen, die ook in mijn verblijf wonen. We zijn dan met ons 4 naar de bank gegaan. We hebben zeker een uur moeten wachten voor we aan het loket stonden, maar ondertussen had ik natuurlijk de meisjes al wat beter leren kennen.
De bank was eigenlijk heel chick, deze was juist opengegaan van 6 februari.
Daarna moest ik terug naar het verblijf van Charlene en Margot om mijn valies te nemen en naar mijn woning te gaan rond 15u. Ik kwam terug in Prasoro, maar Charlene en Margot waren er nog niet, dus ik kon mijn valies ook nog niet nemen. Geen probleem, ik heb me onder een hut/afdakje gezet en genoten van de natuur en gekeken hoe de weeskindjes speelden enzo (observatie, dju een beroepsmisvorming :-) ).

Toen Charlene en Margot toegekomen waren heb ik mijn valies gepakt en een taxi gebeld. Een taxi is hier iets van een 15-18 SRD, een 3,75 euro.

Ik kwam toe aan mijn verblijf en de bazin kwam naar buiten met letterlijk open armen! Ik werd rondgeleid en zei dat ik momenteel in een kleine kamer slaap, maar wanneer Claudia (nog een meisje die hier verblijft) terug gaat naar Belgie krijg ik haar kamer.
De kamer waar ik momenteel in slaap kan je voorstellen als 1 ruimte waar een paneel in het midden gezet is, zodat er 2 kamers ontstaan. Maja maakt niet uit, ik heb onderdak ;-)
Het es ie wel goe gelege. Een 20min fietsen van 't centrum (peisek) Een 15min (of zelf nog ni me zo een sportbenen gelek e kik :-D ) ((Efkes droeshouts klappen doet toch ne kee deugd)) Dju en nog gene Mieirlong gezien zelle! En eigenlijk feitelijk oek nog gene beirewet :-D hehe

Vandaag, dus 8 februari, ben ik naar mijn stageplaats gegaan. Het is er nog vrij groot, waarschijlijk zal ik mijn weg daar wel nog verliezen (maar ja oriëntatie, ook niet mijn beste vak ;-) ).
De directeur van Stichting Kenndey was heel vriendelijk. Morgen ga ik terug naar mijn stageplaats voor een rondleiding, papieren ondertekenen en nog meer praktische zaken afspreken. Vandaag had hij niet veel tijd. Mijn uren zijn van 8u tot 12u30. Ik mag geen shorten dragen of topjes, dus een geluk dat ik nu graag rokjes draag! Anders waren het lange broeken --> Veel te warm!

Ik ben vandaag ook een fiets gaan huren. Het is links rijden en totaal geen voorrang --> Dus enorm goed opletten! ;-)



  • 08 Februari 2012 - 08:54

    Jonas:

    Super! Wij komen zondag 19/02 aan, rond 18u10 plaatselijke tijd normaal gezien. Mail maar naar jonasdemaeseneer@hotmail.com :-)

  • 08 Februari 2012 - 10:25

    Zwanson:

    Amaaai..Spannend! Chance da het alma in orde gekomen is met u contactpersoon!
    Ps: De kast voort FW is af!!!!!!
    Mis joe! Veel succes nog in de franchipannestraat!

  • 08 Februari 2012 - 12:00

    Pieter:

    Fijn om te horen dat alles in orde gekomen is. Natuurlijk komt nu het besef dat je nog een hele lange tijd weg zult zijn. Doe het daar nog goed en stuur me is je skype gegevens door zodat ik u kan toevoegen en is kan babbelen.

    -> Moens-pieter@hotmail.com

  • 09 Februari 2012 - 20:10

    Zwanson:

    Hier in Droeshout veel sneeuw en mjeirlongen.. Heeft de plaatstelijke mannelijke bevolking nog niet teveel apprenche gemaakt? :p en onderaavt a peloes daar maar wa, da ge proper terug naar huis kunt komen :p Grtz, Zwanson!

  • 10 Februari 2012 - 01:49

    Lien Vandevoorde:

    Apprenche zuwizu, ma wa voor nen apprenche. Veel toeteren, roepen naar u, fluiten,... --> Gewoon negere! Want anders kan het zijn dat ze nog meer beginnen te kijken of dingen vragen of roepen. Ge leert er wel mee omgaan.

    Zwanson, met de pelouse é oké! :-D

    Kunt ge geen fotoke trekken van de kast en doorsturen?
    Ik ge proberen om morgen foto's op mijn blog of facebook te zetten ;-)
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Lien

Actief sinds 17 Dec. 2011
Verslag gelezen: 18198
Totaal aantal bezoekers 56166

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 01 Juni 2012

Buitenlandse stage Suriname

Landen bezocht: